VVD en SP storten nabetaling fractiegeld terug in de gemeentekas

Vanwege een onjuiste indexering hebben alle partijen in de Utrechtse gemeenteraad een nabetaling gekregen over de jaren 2014 en 2015. De SP en VVD storten dit geld - in totaal € 6.600 - terug in de gemeentekas. Voorafgaand aan de eerstvolgende raadsvergadering op donderdag 19 mei a.s. zullen zij symbolisch een cheque voor dit bedrag overhandigen aan wethouder Kreijkamp van financiën.

De raadsfracties krijgen jaarlijks een budget ter beschikking voor onder meer personeels- en kantoorkosten, maar ook dienstreizen, heidagen en etentjes tussen de raadsvergaderingen door kunnen eruit worden betaald. De VVD en de SP pleiten al jaren voor een soberder budget en dienden daarvoor ook al diverse keren voorstellen in. Die kregen echter nooit steun van de andere partijen.

VVD-fractievoorzitter Dimitri Gilissen: “Het gaat natuurlijk niet om een gigantisch bedrag vergeleken met de jaarlijkse begroting van bijna € 1,4 miljard, maar wij hebben het geld niet gemist, dus we zien niet in wat we er nu mee zouden moeten. Dan kan het beter ten goede komen aan de stad.”

SP-fractievoorzitter Tim Schipper sluit zich hierbij aan: “Je werkt met geld dat door de Utrechters is opgebracht. Daar moet je zo zuinig mogelijk mee omgaan. Niet meer opmaken dan nodig en wat we niet nodig hebben gaat terug. Dat doen we al jaren zo.”