Welkom in Utrecht: brief aan Primark en Hudson's Bay

Aan de directies van Primark en Hudson’s Bay, Utrecht is een prachtige stad, gelegen in het hartje van het land. Elke dag komen mensen van heinde en verre naar Utrecht om te winkelen, recreëren en te genieten van al het moois dat de stad te bieden heeft. Geen wonder dat bedrijven met interesse kijken naar de mogelijkheid om zich in Utrecht te vestigen.

Nog voordat er een handtekening op papier staat, maakt uw mogelijke komst naar Utrecht al het nodige los. Wat ons betreft bent u beide van harte welkom en vormen uw winkels een mooie aanvulling voor het 'het winkelhart van Nederland’.

Uw komst betekent een impuls voor de lokale werkgelegenheid. Zo biedt het kansen voor ervaren winkelmedewerkers die na verschillende faillissementen geen baan meer kunnen vinden. Nieuwe banen betekent minder mensen met een uitkering en minder mensen in de bijstand. Daarmee blijft de ondersteuning van die mensen die het nodig hebben langer haalbaar. Wij staan daarom in beginsel altijd positief tegenover nieuwe werkgevers. Zo snijdt het mes aan twee kanten.

Wij zien uw komst als een mooie kans voor het centrum en de stad Utrecht. Bijkomend voordeel is dat een groot deel van de winkelleegstand in ons centrum wordt opgelost op die is ontstaan na het vertrekt van de V&D. De omgeving van het pand wordt daarmee weer een stuk veiliger en aantrekkelijker.

Mogelijk heeft u het gevoel gekregen dat u niet welkom bent in de stad. GroenLinks, D66, CDA en andere partijen in de raad zien in uw komst als een kans om een stukje duurzame symboolpolitiek te bedrijven. Maar laten we dat dan direct corrigeren: de gemeente Utrecht zal uw komst op precies dezelfde wijze behandelen als die van elke andere ondernemer.

Natuurlijk vindt de VVD ook dat kleding zo duurzaam mogelijk moet worden geproduceerd. We zien dat u - maar ook andere ketens - daar steeds bewuster en transparanter mee omgaat. Politieke partijen bepalen niet waar Utrechters kleding kunnen kopen: die keuze is aan hen.

Wij nodigen u uit om naar onze stad te komen, onderdeel te worden van onze stad en gemeenschap en hopen dat u zich actief voor die stad en gemeenschap wilt in zetten. Als u hier eenmaal bent zult u ervaren dat het goed ondernemen is en de centrale ligging zal bijdragen aan uw en ons succes.

Mocht u nog een tweede vestigingslocatie zoeken: in ons nieuwe stadsdeel Leidsche Rijn Centrum bent u natuurlijk ook van harte welkom. Onze stad en regio bieden daarnaast fantastische kansen voor het vestigen van uw ondersteunende diensten. Andere retailers zoals de Hema, Albert Heijn en Bol.com gingen u al voor.

Welkom in Utrecht!

Dimitri Gilissen (VVD)