VVD: vergunning Koningsdag eerder verstrekken

Ondernemers die op Koningsdag groots willen uitpakken, moeten uiterlijk een maand van te voren uitsluitsel krijgen van de gemeente over hun vergunning. Dat bepleit de Utrechtse VVD, nadat bekend werd dat sommige ondernemers hun vergunningen pas de dag voor Koningsdag ontvingen.

Tijdens Koningsnacht en Koningsdag loopt de hele stad uit voor de gezelligheid van de vrijmarkt en andere festiviteiten. Veel horecaondernemers bieden broodjes en drankjes aan, waarvoor zij een vergunning moeten aanvragen. “Dat vergt veel voorbereiding”, zegt VVD-fractievoorzitter en woordvoerder  economie, Dimitri Gilissen. “Het is daarom onbegrijpelijk dat ondernemers tot een dag van te voren in onzekerheid moeten blijven over hun vergunning.”

De VVD vindt daarom dat ondernemers die hun vergunning tijdig aanvragen uiterlijk een maand van te voren uitsluitsel moeten krijgen. Daar blijft het wat de VVD betreft niet bij. VVD-raadslid en woordvoerder dienstverlening Queeny Rajkowski denkt ook aan het belonen van ondernemers die zich netjes aan de regels houden. “Dat kan bijvoorbeeld door ze voor de volgende Koningsdag automatisch een vergunning te verlenen.”, geeft Rajkowski aan.

De VVD heeft het stadsbestuur schriftelijke vragen gesteld over de late vergunningsverstrekking rond Koningsdag. (zie bijlage)