VVD stelt vragen over paspoortfraude

De VVD in de Utrechtse gemeenteraad is geschrokken van de uitkomsten van een onderzoek naar paspoortfraude door een stagiair van de gemeente. Er werden dertien paspoorten vervalst. De VVD wil weten hoe dit in de toekomst voorkomen wordt en stelt daarom vragen aan het stadsbestuur.

© ANP

Afgelopen vrijdag maakte het college in een brief aan de gemeenteraad bekend dat de stagiair paspoorten als vermist opgaf en vervolgens van een andere foto voorzag. De stagiair heeft volgens het onderzoek gehandeld zonder de betrokkenheid van andere medewerkers van de gemeente.

Of de stagiair volledig alleen gehandeld heeft, heeft het stadsbestuur niet bekend gemaakt. Handlangers van de stagiair die de paspoorten kwamen aanvragen, moeten wat de VVD betreft ook hard worden aangepakt. “Het stelen van iemands identiteit is een ernstige misdaad”, betoogt VVD-raadslid Queeny Rajkowski. “Behalve dat we ervan uitgaan dat de daders hard gestraft worden, wil de VVD dat identiteitsfraude in de toekomst koste wat kost voorkomen wordt.”

Daarom plaatst de VVD vraagtekens bij het proces rond de controle van de identiteit van iemand die aan de balie komt zonder identiteitsbewijs. Normaal moet de identiteit gecontroleerd worden door gerichte identificerende vragen en een archieffoto uit het aanvraagsysteem. Rajkowski: “Dat systeem is vermoedelijk alleen toegankelijk voor ervaren medewerkers. De VVD is dus zeer benieuwd van welk hiaat in het aanvraagproces de stagiair gebruik gemaakt heeft en hoe het college het proces gaat verbeteren.”