VVD: inrichting Van Zijstweg beperkt mogelijkheden stationsgebied

De VVD is ongelukkig met het besluit om de Van Zijstweg te beperken tot twee enkele rijstroken voor autoverkeer. De Van Zijstweg is voor fietsers, automobilisten en openbaar vervoer een belangrijke toegangsweg tot het westelijk stationsgebied. Door deze maatregel wordt de ontwikkeling van het stationsgebied onnodig beperkt.

Woordvoerder stationsgebied André van Schie: "De VVD vindt het onbegrijpelijk dat we de discussie over de tweede fase stationsgebied nog moeten voeren, maar dat nu al vast staat dat er beperkte mogelijkheden zijn voor concentratie van wonen en werken op deze aantrekkelijke plek".

In het voorstel mogen auto's maximaal 30 km per uur gaan rijden, terwijl de bussen wel 50 mogen. Er lijkt dus geen verkeerskundige noodzaak voor het beperken van de doorstroming. Als het veilig kan, wil de VVD de toegang tot de parkeergarages nabij het Jaarbeursplein juist zo soepel mogelijk laten doorstromen.

Uiteraard wil de VVD fractie ook een mooie en vriendelijke invalsweg maken van de Van Zijstweg. Van Schie: "De vrees die wij hadden, dat co-creatie met buurtbewoners zorgt voor een inrichting die de bovenwijkse functie van het stationsgebied geen recht doet, is helaas uitgekomen." De VVD denkt dat met deze weg de creativiteit voor de plannen in het stationsgebied onnodig wordt beperkt.