Gewone Utrechter betaalt de rekening van groen-linkse ‘revolutie’

De plannen van de nieuwe links-christelijke coalitie pakken desastreus uit voor de gewone Utrechter. De belastingen gaan omhoog en de stad gaat op slot. De gewone Utrecht krijgt een gepeperde rekening van GroenLinks, D66 en ChristenUnie.

Dit akkoord is geschreven door en voor de hoogopgeleide Utrechter en laat de rest van de stad in de kou. “De rekening van de groen-linkse ‘revolutie’ belandt op het bordje van de gewone Utrechter met een auto of een woning op gas”, aldus fractievoorzitter Dimitri Gilissen.

“Door de milieuzone uit te breiden, de parkeertarieven voor straat- en vergunningparkeren te verhogen gaat de stad op slot en zijn de omliggende wijken en de regio de dupe. De stad wordt onbereikbaar voor mensen die voor hun vervoerskeuze afhankelijk zijn van de auto. Deze voorstellen zijn een klap in het gezicht van de regio.”

Gemiste kansen

De VVD mist daarnaast voorstellen hoe de stad kan profiteren van de aantrekkende economie. Er worden geen extra maatregelen om mensen uit de bijstand aan de slag te krijgen. “Meedoen blijft vrijblijvend. De verschillende voorstellen leiden er alleen maar toe dat Utrechters langer opgesloten blijven in een afhankelijke positie.”

De nieuwe coalitie laat onzekerheid bestaan door vast te blijven houden aan maximaal 10.000 woningen in de Merwedekanaalzone, met alle gevolgen voor de omliggende buurten en de roeiers op het kanaal.

De nieuwe coalitie trekt incidenteel middelen uit voor de aanpak van ondermijning terwijl een structurele en meerjarige aanpak nodig is om Utrecht veilig te maken en te houden.

Gebroken beloftes

De handtekening van GroenLinks en D66 onder het Sportakkoord waarbij de partijen zich committeerden om in de nieuwe periode substantieel te investeren in sportaccommodaties kan de prullenbak in. Het geld voor betere en nieuwe accomodaties komt voorlopig niet op tafel, terwijl partijen voor de verkiezingen wel boter bij de vis hebben beloofd. Ook de uitvoering van Regenboogakkoord lijkt voorlopig een loze belofte. De VVD is wel blij dat de ChristenUnie nu ook alle uitgangspunten van het Regenboogakkoord onderschrijft.

Eerlijk is eerlijk

De Utrechtse VVD is wel te spreken over het voorstel om de Tippelzone voorgoed te sluiten. Ook het structureel beschikbaar maken van geld om de verkeersveiligheid in de stad te verbeteren kan op instemming van de liberalen rekenen al is het maar de vraag of het genoeg zal zijn.

De Utrechtse gemeenteraad vergadert donderdagmiddag 7 juni over de voorstellen van de drie coalitiepartijen.