Je cv opkrikken, terwijl je anderen door de coronacrisis heen helpt? Dat kan!

De coronacrisis heeft bij vrijwel iedereen grote invloed gehad op het dagelijkse leven. We hebben ons thuiskantoor moeten inrichten om vanuit daar goed te kunnen werken of studeren. We hebben leren werken om via Zoom vergaderingen te houden. En we hebben onze naasten maar beperkt kunnen zien. Dit heeft enorme impact gehad. Voor sommigen heeft dit verdergaande gevolgen gehad dan voor anderen. Dit betekent echter niet dat we bij de pakken neer moeten gaan zitten. Er zijn genoeg organisaties of mensen die een helpende hand goed kunnen gebruiken. Mocht je dus in deze rare periode tijd over hebben, kun je zelfs in coronatijd je cv opkrikken.

© Photo by Andrew Neel on ...

De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat we gedwongen worden om meer online contacten te faciliteren. Diverse organisaties hebben gedurende de coronatijd hun diensten voor meerdere mensen toegankelijk gemaakt. Hierdoor zijn er online verschillende cursussen, trainingen of webinars te volgen. Kennis en vaardigheden die juist in coronatijd belangrijk zijn, worden hierin vaak besproken: timemanagement, langdurig thuiswerken of de scheiding tussen werk en privé. Daarnaast is het mogelijk om je in te zetten als vrijwilliger. Vrijwilligerswerk bestaat in alle soorten en maten. De coronacrisis heeft ook hier nieuwe bewegingen in gang gezet. Als student zou je scholieren kunnen helpen die door het digitale onderwijs extra ondersteuning of uitleg nodig hebben. Als je verstand hebt van financiën, zou je mensen die getroffen zijn door de economische gevolgen van corona kunnen helpen met het op orde brengen van hun financiën. Als kindervriend zou je op pad kunnen gaan met kinderen uit minder bedeelde gezinnen, die het nu mogelijk nog zwaarder hebben, om hen een leuke dag te bezorgen.

Er zijn al vele buurtinitiatieven opgekomen, waarbij je je als vrijwilliger kunt inzetten. Zo zijn er buren die voor elkaar koken of boodschappen doen of wordt er extra aandacht besteed aan het niet laten vereenzamen van ouderen in de buurt. Ook zonder je officieel aan te melden als vrijwilliger kun je iets betekenen voor de mensen om je heen en daarmee iets bijdragen aan de maatschappij. Als individu kun je ook een keertje bij de buren aanbellen om een praatje te maken en te vragen of ze ergens hulp bij nodig hebben. Op die manier komen we samen deze tijd door.

Na de coronacrisis is het belangrijk dat we deze initiatieven in stand houden. Een praatje maken met de eenzame buurvrouw of een keertje boodschappen voor haar doen, is altijd een goed idee. Voor de mensen die door de coronacrisis helaas hun baan verloren zijn, blijft het nuttig om aan je cv te blijven werken. Dit kan op de manieren, die hier boven beschreven staan, maar ook door breder te kijken naar een ander werkveld. Misschien is het voor jou wel mogelijk om te oriënteren op werk in een sector waar momenteel veel vraag is naar personeel. Op die manier worden daar de gaten gevuld en kun je zelf ook weer aan de slag.

Nog steeds vrije tijd over? Luister een podcast of leer een nieuwe taal!

*Dit artikel is geschreven voor de tijdelijke verzwaring van de gedeeltelijke lockdown