VVD: krakers voetbalclub moeten opdraaien voor schade

De Utrechtse VVD wil dat de krakers in de kantine van de voormalige voetbalclub RUC zo snel mogelijk uit het pand gezet worden. Ook moeten ze opdraaien voor de kosten van de schade die zij veroorzaakt hebben.

“De krakers zitten nu al maanden ongestoord in het pand en hebben zelfs een brand veroorzaakt”, verzucht André van Schie. “De sportvelden rond de gekraakte kantine zijn nu niet te gebruiken, terwijl er behoefte is aan extra sportvelden in de stad.” De VVD roept het stadsbestuur daarom op snel te gaan handhaven.

De schade aan het gemeentelijke pand is enorm en loopt in de tientallen duizenden euro’s, benadrukken de liberalen. Daarnaast zijn er geen toiletvoorzieningen in de kantine en doen de krakers hun behoeftes op het terrein. Van Schie: “Buurtbewoners klagen volledig terecht over geluidsoverlast en onveiligheidsgevoel. De krakers moeten er nu zo snel mogelijk uit en opdraaien voor de schade.”

De VVD diende vanmiddag een voorstel in de gemeenteraad in om de krakers uit het pand te zetten en op te laten draaien voor de schade. Wethouder Jansen heeft toegezegd inderdaad in te zetten op het verhalen van de schade bij de daders.