'Gebruik nieuwe voetbalwet bij aanpak jihadronselaars'

Wat de Utrechtse VVD betreft gaat het college van burgemeester en wethouders de nieuwe voetbalwet gebruiken bij het aanpakken van jihadronselaars. Tegelijk met de VVD-fracties in de andere drie grote steden stelt de VVD daarom schriftelijke vragen aan het stadsbestuur.

De nieuwe Voetbalwet is woensdag in werking getreden. Voortaan kunnen burgemeesters langer een gebiedsverbod, meldplicht en groepsverbod opleggen aan personen die voor het eerst worden betrapt op ernstige verstoring van de openbare orde.

De wet kan wat de VVD betreft breder worden gebruikt dan voor alleen voetbalgeweld. “Jihadronselaars zorgen ook voor ernstige verstoring van de openbare orde”, betoogt VVD-raadslid Queeny Rajkowski. “We moeten alle mogelijke middelen gebruiken om het werk van deze kinderlokkers van de jihad onmogelijk te maken.”

In de vragen aan het stadsbestuur vraagt de VVD aan de burgemeester hoe hij de nieuwe voetbalwet gaat toepassen en of het college mogelijkheden ziet om de aanpak van jihadronselaars te versterken met deze vernieuwde wet.