VVD blij met beëindiging stedenband Utrecht-Léon

De VVD steunt het college bij zijn voornemen om de stedenband met Léon (Nicaragua) te beëindigen. Fractievoorzitter Dimitri Gilissen: "Het onderhouden van een stedenband en het financieren van ontwikkelingssamenwerking zijn geen kerntaken van de gemeenten. We zijn daarom blij dat het college hier nu mee stopt."

De commissie stad en ruimte van de Utrechtse gemeenteraad sprak afgelopen dinsdagavond over de stedenband. De VVD stelde samen met de SP al in 2013 schriftelijke vragen over de gemeentelijke bijdrage aan de stedenband. Uit de evaluatie die afgelopen dinsdag is besproken blijkt dat er de afgelopen 8 jaar ruim 1,9 miljoen euro in Léon is geïnvesteerd.

Het college stelt voor met het stadsbestuur van Léon in gesprek te gaan over de beëindiging en afbouw van de Stedenband. De VVD ondersteunt deze lijn. Gilissen: "De stedenband is ooit begonnen als particulier initiatief, het lijkt de VVD een goed idee als hef initiatief ook weer komt te liggen bij alle organisaties in Utrecht die goede banden met Léon onderhouden. Daarin is wat de VVD betreft geen rol voor de gemeente weggelegd."