VVD, CDA en PvdA willen maatregelen autobranden oud en nieuw

Het stadsbestuur moet alles op alles zetten om te voorkomen dat er dit jaar opnieuw veel autobranden plaatsvinden tijdens de jaarwisseling. De partijen willen van het college weten welke maatregelen genomen worden en stellen daarom vragen. Daarbij doen de partijen zelf enkele suggesties.

Tijdens de jaarwisseling van 2014-2015 brandden er in Utrecht 32 auto’s af. Naar aanleiding daarvan werd op 21 mei jl. een expertmeeting georganiseerd. Na de publicatie van de resultaten van de expertmeeting van 30 juni zijn geen concrete maatregelen door het stadsbestuur genoemd.

“Een autobrand zorgt voor een ernstige inperking van de bewegingsvrijheid van de eigenaar”, betoogt VVD-raadslid Queeny Rajkowski. “We moeten ze daarom koste wat kost voorkomen en de daders hard aanpakken.”

Uit de expertmeeting bleek dat het vinden van daders erg lastig is en dat daarom de nadruk gelegd moet worden op het voorkomen van de branden. De partijen vragen zich af of de gemeente parkeergarages kan openstellen voor bewoners, zoals dat in Den Haag gebeurt. “Eigenlijk is het verplaatsen van auto’s de omgekeerde wereld”, geeft Marloes Metaal van het CDA aan. “Maar het gaat erom dat inwoners hun auto’s veilig kunnen parkeren.”

De partijen vinden het jammer dat het feest van oud en nieuw zo besmeurd wordt door autobranden. “Een kleine groep raddraaiers verpest het feest voor de stad”, zegt Marleen Haage van de PvdA. “Daarom moeten we het hen zo moeilijk mogelijk maken, zodat we samen kunnen genieten van een goede jaarwisseling.”