'Mobiel cameratoezicht tegen autobranden'

De Utrechtse VVD wil zo snel mogelijk de nieuwe mogelijkheden voor mobiel cameratoezicht in Utrecht toepassen. De liberalen zijn ervan overtuigd dat het flexibele toezicht kan helpen om onder andere de golf autobranden tegen te gaan.

De Eerste Kamer stemde vorige week breed in met nieuwe regels voor gemeentelijk cameratoezicht. Het initiatief van de VVD kreeg steun van vrijwel alle partijen, inclusief D66, GroenLinks en ChristenUnie. Daarmee wordt mobiel cameratoezicht mogelijk, terwijl de gemeente camera’s tot nu toe alleen op vaste plekken kan plaatsen.

Vaste camera’s zijn relatief duur en moeten langdurig op eenzelfde plek staan. “Er zitten dus veel voordelen aan mobiel toezicht”, zegt VVD-raadslid Queeny Rajkowski. “De gemeente kan sneller ingrijpen, overlast beter aanpakken en ook de privacy van Utrechters beter waarborgen omdat een camera niet jarenlang op één plek toekijkt.”  Van de Utrechters die in buurten wonen met camera’s is 63% positief tot zeer positief over de inzet van cameratoezicht.

Autobranden
Afgelopen weekend brandden opnieuw drie auto’s af in de stad, waardoor er na de jaarwisseling al meer dan dertig auto’s in de stad zijn afgebrand. De VVD denkt dat mobiel cameratoezicht ook daartegen kan helpen. Rajkowski: “Wat ons betreft kan mobiel cameratoezicht razendsnel in een buurt ingezet worden om daders van autobranden vast te leggen op camera en op heterdaad te betrappen.”