Minder regels, meer ruimte, minder gedoe

De gemeente Utrecht kent momenteel 114 verschillende vergunningen en behandelt jaarlijks zo’n 40.000 vergunningen. Dat betekent dat er vaak langdurige vergunningsprocedures zijn, die zowel de bewoners, de ondernemers als de gemeente veel tijd kosten. Op initiatief van de VVD gaat het stadsbestuur werk maken van de vermindering van de regeldruk.

”Regels dienen de mens, niet andersom”, zegt VVD-fractievoorzitter Dimitri Gilissen. “Met de invoering van de omgevingswet en het ondernemingsdossier vindt de VVD dat het moment daar is om alle Utrechtse vergunningen tegen het licht te houden.” Sommige vergunningen kunnen volgens de VVD beter vervangen worden door een systeem van melden achteraf of helemaal afgeschaft worden. Gilissen: “Iedereen profiteert van deze opschoonactie van de Utrechtse vergunningen: van de Utrechter die zijn woning wil verbeteren tot de ondernemer die minder administratieve lasten heeft en daardoor meer tijd heeft om te ondernemen.”

Het initiatief van de fracties van VVD en D66 om het nut van alle vergunningen volledig te evalueren, kreeg steun van het stadsbestuur. Nog voor het einde van dit jaar ontvangt de Utrechtse raad de uitkomsten van het onderzoek.