VVD is bezorgd over continuïteit TaxiKeur Utrecht

De Utrechtse VVD maakt zich grote zorgen over de toekomst van TaxiKeur Utrecht. De fractie wil opheldering naar aanleiding van signalen dat de STKU vanaf volgend jaar niet in staat is de uitvoering van het Utrechtse TaxiKeurmerk te verzorgen.

VVD vindt de taxi een waardevolle aanvulling op het openbaar vervoer. De beleving in een taxi hangt sterk samen met de professionaliteit en gastvrijheid van de chauffeur. Sinds 1 oktober 2012 heeft Utrecht daarom het TaxiKeur Utrecht: een eigen keurmerk voor de straattaxi. Taxichauffeurs met keurmerk hebben goede kennis van Utrecht, zijn klant- en servicegericht en hebben een goede, nette auto. De Stichting Taxi Keur Utrecht (STKU) zorgt voor opleiding, training en controle van de chauffeurs en geeft daarmee invulling aan de Utrechtse Taxi Verordening.

VVD-raadslid André van Schie: “Het taxikeur is voor passagiers een belangrijke graadmeter van kwaliteit, zonder dit keurmerk is het voor de consument lastiger om te kiezen voor een kwaliteitstaxi”.

Keurmerk chauffeurs moeten een examen doen en betalen ook contributie aan de STKU. Daarna krijgen ze onder meer een ontheffing voor de busbaan en mogen ze op de aantrekkelijke standplaatsen bij de OV-terminal passagiers ophalen.

De VVD heeft daarom vragen gesteld aan het college van B&W