Geen extra regels voor lichtreclame

De VVD vindt dat het college meer tijd zou moeten investeren in het gesprek met ondernemers dan aan te sturen op nieuwe regels en verboden. Hoe groot het probleem van lichtreclame is moet nog maar worden aangetoond.

Reclame biedt ondernemers de mogelijkheid om hun waren en diensten onder de aandacht van consumenten te brengen. Reclame is al zo oud als het ondernemerschap zelf en dat geldt ook voor reclames in de buitenruimte. Presentatiemethoden en reclame gaan met hun tijd mee en dankzij voortschrijdende techniek is er steeds meer mogelijk. De VVD vindt het belangrijk dat ondernemers de ruimte hebben om hun reclame met de tijd mee te laten gaan en dus ook gebruik te kunnen maken van lichtreclame.

In het Utrechts Nieuwsblad van zaterdag 21 januari 2017 is te lezen dat wethouder Jansen de strijd aan gaat met lichtreclames en ‘paal en perk wil stellen’. Fractievoorzitter Dimitri Gilissen: “Uit het betreffende artikel komt een beeld naar voren van een wethouder die naarstig op zoek is naar nieuwe regels om ondernemers aan banden te leggen. De VVD wil juist minder regels en heeft vertrouwen dat ondernemers zorgvuldig omgaan met lichtreclame.“

De VVD heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college en wil weten of zij ook van mening is dat nieuwe regels maken een ‘ultimum remedium’ hoort te zijn en dat er eerst andere wegen moeten worden verkend.