VVD stelt vragen over lange wachttijden Burgerzaken

Het stadsbestuur moet zo snel mogelijk maatregelen nemen om de wachttijden bij de afdeling Burgerzaken terug te dringen. Dat vindt de Utrechtse VVD. De liberalen noemen het onbegrijpelijk dat inwoners bijna een maand moeten wachten voor ze een paspoort kunnen aanvragen.

De gemeente werkt sinds oktober 2014 volledig op afspraak. De VVD is daarvan een groot voorstander, zolang inwoners niet lang hoeven te wachten op de afspraak. In een evaluatierapportage gaf het college op 3 april aan dat de servicenorm van vijf dagen enige tijd niet gehaald werd, maar dat er naar verwachting begin april weer aan voldaan zou worden.

Het is op dit moment echter erg druk vanwege de jaarlijkse piek in de aanvragen van reisdocumenten. Wie vandaag een afspraak probeert in te boeken, kan pas op 11 mei terecht. “Het is dus duidelijk dat de servicenorm nu absoluut niet gehaald wordt”, geeft VVD-raadslid Queeny Rajkowski aan. "Er moet snel verbetering komen door bijvoorbeeld op extra avonden open te gaan of door flexibel medewerkers in te huren." De VVD heeft het college gevraagd binnen een week concrete maatregelen te treffen.

Daarnaast heeft de VVD het college gevraagd naar de oorzaken van de slechte telefonische bereikbaarheid gisteren en vandaag. Er was sprake van een telefonische storing, maar die werd matig gecommuniceerd. Rajkowski: "Als er een grote storing is, moet de communicatie beter: de gemeente moet dan via andere kanalen aangeven wat er aan de hand is en wanneer men verwacht dat de storing opgelost is."