“Vernietigend rekenkamerrapport over aansturing Uithoflijn”

Het Utrechtse stadsbestuur kan niet anders dan het boetekleed aantrekken en diep door het stof gaan voor de slechte aansturing van het project Uithoflijn. Dat vindt de Utrechtse VVD na lezing van het rekenkamerrapport over de Uithoflijn.

Het rapport beschrijft in heldere bewoordingen hoe het project vastliep door gebrekkige aansturing. “Dit rapport maakt klip en klaar dat het stadsbestuur - en het college in het bijzonder - beter had kunnen en moeten sturen”, constateert raadslid André van Schie.

Bovendien concludeert de Rekenkamer dat de gemeenteraad onvolledig en niet op tijd is geïnformeerd, waardoor de raad haar controlerende en kaderstellende taak niet goed kon vervullen. Van Schie vindt dat “een duidelijk en snoeihard oordeel”.

De Utrechtse VVD rekent erop dat het stadsbestuur in aanloop naar de debatten over het rekenkamerrapport zelf nog eens goed in de spiegel kijkt. “De eerste reactie van het stadsbestuur op het rapport en de mate van zelfreflectie zijn ondermaats”, aldus Van Schie. “Het is voor ons van belang dat het stadsbestuur erkent dat er fouten zijn gemaakt en dat is nagelaten om de raad in positie te brengen. Wij willen dat het college daar het boetekleed voor aantrekt. Het gaat hier om een OV-project van inmiddels een half miljard euro. De inwoners van Utrecht verwachten dat het bestuur zoveel geld op een goede wijze besteedt en er alles aan doet om het zorgvuldig voor en namens ons uit te voeren.”