VVD: 'open Stadskantoor op zaterdag'

Om de dienstverlening van de gemeente verder te verbeteren, zou het Stadskantoor voortaan ook op zaterdag open moeten. Dat oppert de Utrechtse VVD, die het niet meer van deze tijd vindt dat bewoners alleen doordeweeks hun paspoort aan kunnen vragen.

VVD-raadslid Queeny Rajkowski wil dat het stadsbestuur snel gaat experimenteren met het openstellen van het Stadskantoor op zaterdagochtend. “Het is dan niet meer nodig werkafspraken te verzetten om een paspoort af te kunnen halen bij de gemeente”, betoogt Rajkowski. “Wat mij betreft gaat het Stadskantoor op termijn zelfs het hele weekend open, maar een pilot op zaterdagochtend is een goed begin.”

Er zijn in het weekend geen hogere kosten aan de openstelling verbonden, geeft Rajkowski aan. Dat heeft te maken met wijzigingen in de cao. Voorheen had een ambtenaar sowieso recht op een toeslag in het weekend, maar die is vervallen zolang de ambtenaar een werkweek heeft van maximaal vijf dagen.

De VVD bracht het plan in bij de behandeling van de Voorjaarsnota in de commissie Mens en Samenleving op maandagavond. De wethouder gaf aan het idee graag te onderzoeken en komt er op een later moment op terug.