VVD ziet niets in experiment gratis bijstand

De Utrechtse VVD ziet niets in de plannen van D66-wethouder Everhardt om te gaan experimenteren met het onvoorwaardelijk verstrekken van bijstandsuitkeringen. De liberalen vinden dat de gemeente inwoners niet in de bijstand moet wegstoppen, maar hen actief moet helpen een baan te zoeken.

De wethouder lanceerde enige dagen geleden het plan voor een experiment met wat hij een ‘basisinkomen’ noemt. VVD-raadslid Tielen: “De wethouder en verschillende partijen noemen het een experiment met het basisinkomen, maar dat is dit plan niet. Het is gratis bijstand, zonder enige verplichting om een baan te zoeken of een tegenprestatie te verrichten.”

Om te onderzoeken of onvoorwaardelijke bijstand werkt, hoeft de gemeente volgens de VVD geen experiment te starten. Tielen: “De wethouder kan de archieven erop naslaan. Twintig jaar geleden was het ook heel gewoon om bijstand te ontvangen zonder er iets voor terug te doen.” De VVD wijst erop dat er mede daardoor sprake was van een armoedeval: mensen die in de bijstand terecht kwamen, bleven erin en kwamen niet meer aan het werk.

Tielen wijst erop dat de VVD sowieso niet gelooft in het idee van een basisinkomen. “De VVD gelooft dat wederkerigheid aan de basis staat van elke rechtvaardige en sociale samenleving”, licht Tielen toe. “Geen gratis geld voor iedereen. Gratis bestaat niet.”