Luchtfietsen met een metro

De Uithoflijn rijdt nog niet eens, of er wordt al druk gespeculeerd over nieuw openbaar vervoer naar de Uithof. De wethouder zou zelfs al voor een metro in Utrecht aan het lobbyen zijn bij het kabinet. Hoe zit dat?

Elk jaar komen er duizenden inwoners in Utrecht bij. Dat betekent dat het drukker wordt in onze straten en in ons OV. Het zou dus goed zijn als de gemeenteraad nadenkt over de toekomst van het OV in Utrecht. Helaas gebeurt dat niet.

Wethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks) is op eigen houtje aan het werken aan een plan met de naam UNed. De gemeenteraad krijgt alleen af en toe losse flarden van informatie.

Wat we tot nu toe hebben gezien, is nog ontzettend vaag. Of een metro onderdeel is van de plannen, is niet duidelijk. We weten alleen dat er gedacht wordt aan het upgraden van treinstations (zoals Lunetten) om Utrecht Centraal te ontlasten. Zo zou er een “fietswiel” aan OV-verbindingen in en rondom Utrecht moeten ontstaan.

Luchtfietserij, wat de VVD betreft. Niemand weet namelijk hoe de plannen er precies uitzien, hoe we zo’n groot project gaan betalen en of er draagvlak voor is.

Als het aan de VVD ligt, komt de wethouder zo snel mogelijk naar de gemeenteraad om een richting te geven aan de plannen. Willen we wel of geen metro? Willen we meer trams? Willen we Lunetten als intercitystation – of toch liever Leidsche Rijn? Hoeveel willen we als stad ongeveer uitgeven?

Pas als dat soort vragen zijn beantwoord, kan de wethouder gaan lobbyen in Den Haag. Tot die tijd blijft de VVD de plannen kritisch volgen.