VVD schrapt rijbewijsboete

De rijbewijsboete, de boete die inwoners moeten betalen als hun rijbewijs gestolen is, wordt per 1 januari 2016 in Utrecht afgeschaft. Een voorstel daartoe van de VVD werd unaniem door de gemeenteraad gesteund.

© officielebekendmakingen.nl

De VVD strijdt er al jaren voor om de boete te schrappen. “Het is ronduit bizar dat je twee keer zo veel voor een rijbewijs moet betalen als je rijbewijs gestolen is”, betoogt raadslid Queeny Rajkowski. “Slachtoffers van diefstal hebben al genoeg kopzorgen en moeten we niet op extra kosten jagen.”

Een vergelijkbare boete bij paspoorten is al in maart 2014 afgeschaft door de Tweede Kamer. Waar andere gemeenten tegelijkertijd de rijbewijsboete afschaften, hield Utrecht die onverkort vast. Dat was de VVD een doorn in het oog. Rajkowski: “We hebben er keer op keer aandacht voor gevraagd en zijn nu zelf met een initiatief gekomen om de boete af te schaffen.”

Het schrappen van de rijbewijsboete wordt betaald door 100.000 euro per jaar te bezuinigen op de regionale samenwerking. Een meerderheid van de raad heeft het voorstel, dat de VVD donderdagmiddag bij de behandeling van de Voorjaarsnota indiende, mede gesteund.