VVD kraakt plan invoeren betaald parkeren

Het invoeren van betaald parkeren in de hele gemeente lost geen problemen op, maar zorgt juist voor problemen. Dat zegt de VVD in de Utrechtse gemeenteraad. De partij wil voorkomen dat alle Utrechtse autobezitters een melkkoe van het stadsbestuur worden en heeft 70 vragen over het plan ingediend.

Lees hier de 70 vragen van fractievoorzitter Marijn de Pagter.

De coalitie van GroenLinks, D66, PvdA, ChristenUnie en Student&Starter werkt aan een plan om betaald parkeren in te voeren in alle woonwijken in de hele gemeente. De VVD is daar fel tegen. “Het invoeren van betaald parkeren op plekken als Vleuten, De Meern, Leidsche Rijn, Overvecht en andere woonwijken is nergens voor nodig. In deze wijken zijn nu nauwelijks parkeerproblemen”, zegt VVD-fractievoorzitter Marijn de Pagter. “Met dit plan los je geen problemen op, maar zorg je juist voor problemen voor onze inwoners en ondernemers.”

Gevolgen van betaald parkeren

De VVD wijst op de gevolgen van het invoeren van betaald parkeren. Voor inwoners betekent het forse extra maandelijkse kosten, terwijl zij de auto nodig hebben voor hun werk, gezin of mantelzorg. Utrechtse scholen in gebieden met betaald parkeren zien leraren vertrekken door de hoge parkeerkosten. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat de omzet van winkelcentra 20-30% kan afnemen na het invoeren van betaald parkeren. De Pagter: “Overal betaald parkeren invoeren is alleen maar goed voor de gemeentelijke schatkist, en absoluut niet voor de stad.”

Draagvlak en inspraak

Volgens de huidige regels mag de gemeente betaald parkeren alleen invoeren als daar draagvlak voor is in een buurt. Een meerderheid van de bewoners moet dan vóór stemmen. De VVD vindt deze inspraak van bewoners belangrijk en wil dat dat zo blijft.

Wethouder Lot van Hooijdonk van GroenLinks gaf onlangs echter aan dat het niet meer de vraag is óf er betaald parkeren in de hele stad komt, maar hoe. Dit terwijl aan bewoners nog helemaal niet gevraagd is wat zij van het plan vinden. Dat is wat de VVD betreft onbestaanbaar. De gemeenteraad moet nog een besluit nemen over het invoeren van betaald parkeren in de hele gemeente. Voorafgaand aan dat besluit moeten inwoners gewoon kunnen meepraten en eventueel een referendum kunnen aanvragen.

In strijd met de wet en eigen regels?

In eerdere beleidsstukken schreef het stadsbestuur zelf op dat het invoeren van betaald parkeren in de hele gemeente niet mag van de landelijke wet. Nu gaat het stadsbestuur het toch doen, terwijl de wet niet is gewijzigd. De VVD wil hier opheldering over.

De VVD wijst ook op het Mobiliteitsplan en de Parkeervisie die de gemeenteraad in 2021 heeft vastgesteld. Daarin staat dat er in veel woonwijken voldoende ruimte is en het uitgangspunt daarom is dat er niet betaald hoeft te worden voor parkeren. De gemeente kan daar niet zomaar van afwijken.

Bijeenkomst

De VVD-fractie organiseert op maandagavond 6 maart een bijeenkomst over het invoeren van betaald parkeren in de hele gemeente. Tijdens de bijeenkomst wil de fractie jouw ideeën en zorgen over deze plannen ophalen. De bijeenkomst is in Leidsche Rijn en begint om 20:00 uur. Naast fractievoorzitter Marijn de Pagter sluit ook Tweede Kamerlid Daniel Koerhuis hierbij aan. Meld je aan via deze link.