‘Vergunning regelen in één dag’

Het regelen van een vergunning moet in veel gevallen in één dag kunnen, vindt de VVD. De liberalen willen dat het stadsbestuur de mogelijkheden daarvan onderzoekt. Samen met de partij Student & Starter dient de VVD daartoe een voorstel in.

Een snelle behandeling van een vergunningsaanvraag heeft verschillende voordelen, benadrukt VVD-raadslid Queeny Rajkowski. “Ten eerste is er natuurlijk snel duidelijkheid voor de aanvrager”, geeft Rajkowski aan. “Daarnaast is het goedkoper en bevordert een vergunningsaanvraag in één dag de samenwerking tussen verschillende afdelingen binnen de gemeente.”

De partijen wijzen er in hun voorstel op dat het Rotterdam al lukt om de beantwoording van vergunningsaanvragen binnen één dag te doen. Rajkowski: “Dat moet Utrecht dus ook kunnen. Het is goed voor de aanvrager, goed voor de gemeente en goed voor de dienstverlening.”

Als het voorstel van VVD en Student & Starter vanavond wordt aangenomen, gaat het stadsbestuur onderzoek doen naar de mogelijkheden. Daarover komt dan in het voorjaar een rapportage.