VVD en CDA: groene golf op Vleutensebaan

VVD en CDA willen de mogelijkheid voor een groene golf op de Vleutensebaan in Leidsche Rijn onderzoeken. Dat willen de partijen naar aanleiding van ervaringen van omwonenden, die aangeven dat wie zich netjes aan de maximumsnelheid houdt telkens op ieder kruispunt moet wachten tot het verkeerslicht op groen springt.

© © ANP

Dat is een gevaarlijke situatie, waarschuwen de partijen. Er wordt regelmatig te hard gereden in een poging het volgende verkeerslicht te kunnen passeren. De partijen denken dat een groene golf kan helpen bij de handhaving van de maximumsnelheid, omdat automobilisten vanzelf hun snelheid aanpassen als ze weten dat ze bij de maximumsnelheid groen licht krijgen.

Op dit moment leidt de slechte doorstroming op de Vleutensebaan er tevens toe dat automobilisten de parallelwegen gebruiken om hun bestemming te bereiken. De groene golf kan er volgens de partijen dus ook toe leiden dat de buurten rond de Vleutensebaan worden ontlast.

VVD en CDA hebben over de kwestie schriftelijke vragen gesteld aan het stadsbestuur.