De Utrechtse VVD heeft zich in het coalitieakkoord “Utrecht maken we samen” gecommitteerd aan de uitvoering van de door het vorige stadsbestuur ingevoerde milieuzone. Nu de landelijke mogelijkheid voor deze maatregel lijkt te verdwijnen wil raadslid André van Schie echter van het college weten wat de consequenties zijn voor deze milieuzone en de handhaafbaarheid daarvan.
Ook vreest de VVD Utrecht door de grote media-aandacht voor dit onderwerp nóg meer verwarring bij automobilisten. Tevens wil de VVD weten of de gemeente van plan is boetes te blijven uitschrijven.
Motie Tweede Kamer
De landelijke VVD heeft altijd gevonden dat het goed is dat de landelijke overheid uitmaakt waar auto’s met EU-type goedkeuring, geldige APK én betaalde motorrijtuigenbelasting mogen rijden. Een meerderheid van de Tweede Kamer sluit zich bij dat standpunt aan. In een gisteravond aangenomen motie van Barbara Visser (VVD) spreekt de Tweede Kamer het voornemen uit ‘de grondslag voor gemeentelijke milieuzones in het verkeersreglement op te heffen’. Dit houdt in dat het wettelijk gezien bijna onmogelijk wordt voor de gemeente om de Utrechtse milieuzone te kunnen handhaven.
Geen landelijke regels
De VVD Utrecht wees er in de debatten over de Utrechtse milieuzone al op dat er geen landelijke regels over milieuzones voor personenauto’s bestaan en dat er daarom onduidelijkheid ontstaat voor de automobilist. De milieuzone in Utrecht is bijvoorbeeld anders dan de milieuzone die Rotterdam wil invoeren per 1 januari.
De milieuzone voor personenauto’s in Rotterdam verbiedt weer een heel andere categorie personenauto’s de stad in te rijden. Met een wildgroei aan lokale milieuzones zou het voor automobilisten met oudere auto’s bijna onmogelijk worden een reis te plannen zonder risico op torenhoge boetes. De Tweede Kamer grijpt mede daarom nu in.