Proef met blauwe zones op de Woonboulevard

Mede op initiatief van de VVD gaat de gemeente aan de slag met een proef voor een blauwe zone op de Woonboulevard Utrecht. De proef komt er op verzoek van de lokale ondernemers en moet inzichtelijk maken of een blauwe zone een oplossing kan bieden voor de parkeerproblemen.

In eerste instantie had het stadsbestuur het verzoek van de ondernemers naast zich neergelegd. Een overgrote meerderheid van de gemeenteraad stemde vanavond echter in met een motie om werk te maken van de proef.

“De Woonboulevard is een economische trekpleister die van heinde en verre bezoekers aantrekt”, geeft VVD-fractievoorzitter Dimitri Gilissen aan. “De VVD is blij dat de gemeente nu aan de slag gaat met deze proef om de bereikbaarheid en vitaliteit van de woonboulevard te behouden.”

Verzoek van de ondernemers
Ondernemers van de Woonboulevard hadden de gemeente benaderd om samen te zoeken naar een oplossing voor de parkeerproblemen. Een grote groep mensen parkeert de auto overdag op de Woonboulevard om vervolgens met het openbaar verder te reizen. Hierdoor is er minder plek voor bezoekers van de Woonboulevard.

Het stadsbestuur was in eerste instantie niet voornemens om een blauwe zone in te stellen, omdat het de kosten voor handhaving van een blauwe zone niet wilde dragen. Betaald parkeren was volgens het college een betere optie, omdat de handhaving dan betaald wordt via de inkomsten van het betaald parkeren.

De ondernemers zien echter niets in betaald parkeren. In ruil voor het instellen van een proef met de blauwe zone zijn de ondernemers bereid  de handhavingskosten op zich te nemen.

De VVD noemt dat een mooie tussenoplossing. Gilissen: “We zijn erg benieuwd naar de uitkomsten.”