VVD wil eenvoudiger en anoniem parkeren

Parkeren in Utrecht moet eenvoudiger en bovendien anoniem kunnen. Dat vindt de Utrechtse VVD. De liberalen denken dat de automaten gebruiksvriendelijker kunnen en willen dat de automaten een optie krijgen om anoniem te parkeren.

© ANP

Nu is het in Utrecht nog nodig om een kenteken in te voeren bij de parkeerautomaat. Volgens een recente uitspraak van de Hoge Raad mogen automobilisten echter niet beboet worden als ze betalen voor het parkeren zonder geldig kenteken in te voeren. Naar aanleiding van die uitspraak stelt de VVD samen met D66 vragen aan het Utrechtse stadsbestuur.

In Utrecht worden automobilisten niet beboet als zij een bonnetje van het parkeren achter de ruit plaatsen. “Maar om anoniem te parkeren moet je in Utrecht nu nog een vals kenteken invoeren”, verzucht VVD-raadslid André van Schie. “Wat ons betreft komt er gewoon een simpele optie om te parkeren zonder kenteken in te voeren.”

De VVD wil bij een update van de automaten meteen een grotere slag slaan. De gebruiksvriendelijkheid van de automaten is volgens de liberalen op zijn zachtst gezegd suboptimaal. Zo zijn ze erg traag, is het scherm niet altijd duidelijk leesbaar en is contactloos betalen nog niet mogelijk. Van Schie: “Parkeren in Utrecht is al verschrikkelijk duur, het minste dat je dan mag verwachten is dat het eenvoudig kan.”