VVD en CDA zetten vraagtekens bij fondsenwerving Al-Fitrah

De fracties van VVD en CDA in de Utrechtse gemeenteraad willen van het college weten of te achterhalen is waar het geld vandaan komt dat stichting Al-Fitrah afgelopen week via een benefietactie heeft opgehaald.

Al-Fitrah ligt al enige tijd onder een vergrootglas. Zo worden er vraagtekens gesteld bij het pedagogische leerklimaat dat de stichting creëert, zijn inkomende financiën vanuit het Midden - Oosten streng bekeken en maken mensen zich zorgen over hoe de stichting predikt over de acceptatie van homo's, vrouwen en seksualiteit.

Om uitzetting wegens een openstaande huurachterstand te voldoen heeft de stichting een benefietactie georganiseerd om fondsen te werven. Voorlopig lijkt met het opgebrachte bedrag van 120.000 euro voldoende geld bij elkaar gebracht om de huurachterstand te voldoen en uitzetting te voorkomen.  “Al – Fitrah riep op tot het doneren van enorme sommen geld, we willen graag weten wie er nu invloed bij Al-Fitrah heeft gekocht”, aldus CDA raadslid Marloes Metaal.

Beide fracties maken zich zorgen over de herkomst van het geld en de mogelijke beïnvloeding vanuit het Midden-Oosten. Raadslid Queeny Rajkowski (VVD): “Wij vragen het college bij de stichting aan te dringen op openheid en maximale transparantie over de herkomst van het geld.”