College blundert met betaald parkeren Vleuterweide

Het Utrechtse college heeft geblunderd bij het invoeren van betaald parkeren op een parkeerterrein bij winkelcentrum Vleuterweide. Die conclusie trekt de Utrechtse VVD na het lezen van een onafhankelijk onderzoek dat vandaag is verschenen. Wat de VVD betreft stoppen de verantwoordelijke wethouders Van Hooijdonk (GroenLinks) en Verschuure (D66) nu helemaal met de plannen om betaald parkeren in te voeren.

© Maarten van Amerongen

De gemeente verhuurt het parkeerterrein aan de eigenaar van winkelcentrum Vleuterweide, die het terrein wil afsluiten met een slagboom voor betaald parkeren. De wethouders gaven de afgelopen maanden steeds aan dat daar niks mis mee was. Nu blijkt toch dat het terrein niet zomaar met een slagboom mag worden afgesloten.

Het stadsbestuur lijkt de fout te hebben gemaakt, doordat zij twee wetten door elkaar heeft gehaald: de Wegenwet en de Wegenverkeerswet. “Een blunder die de wethouders hadden kunnen voorkomen”, zegt VVD-raadslid Marijn de Pagter. “We hebben ze namelijk meerdere keren gevraagd om goed juridisch onderzoek te doen.”

Het onafhankelijke juridisch onderzoek dat vandaag is uitgekomen kwam er op initiatief van de VVD. Het is uitgevoerd door advocatenkantoor Loyens & Loeff.

Stop met betaald parkeren
Het stadsbestuur kan de fout in het plan wel repareren, maar als het aan de VVD ligt, gebeurt dat niet. De liberalen wijzen erop dat de verkeersveiligheid rondom het terrein alleen maar is verslechterd sinds de slagboom er staat. De Pagter: “Vrachtwagens moeten onmogelijke manoeuvres uithalen om te kunnen laden en lossen – en er zijn al een paar ongelukken gebeurd. Als het aan ons ligt halen we de slagboom snel weer weg.”