Utrecht onbereikbaar door autoverbod

Net als Amsterdam heeft Utrecht ook aangekondigd om een autoverbod voor benzine- en dieselauto’s vanaf uiterlijk 2030 in te voeren. De Utrechtse VVD vindt dat absurd en heeft gevraagd om hier vanaf te zien. Dat weigert de D66-wethouder Victor Everhardt.

Op het moment dat Amsterdam het autoverbod aankondigde, gaf Staatssecretaris Van Veldhoven (D66) al aan dat een autoverbod onwenselijk is. Ook de Tweede Kamerfracties (VVD, CDA, D66) zien het als onhaalbaar, en sterker nog: als elke gemeente haar eigen milieuzone invoert, wordt het grote chaos in Nederland.

De Utrechtse VVD is voorstander van een geleidelijke overgang naar elektrische auto’s. Zeg maar ‘CO2-uitstoot verminderen door innovatie’. Dat is een positieve insteek. De VVD is tegenstander van een verbod (negatieve insteek). Hierdoor komt de vrijheid van Utrechters en bezoekers in het geding. Daarnaast groeit het aantal elektrische auto’s wel sterk, maar is niet realistisch dat alle auto’s in 2030 elektrisch zijn. Dus het verbod kan simpelweg niet doorgevoerd worden.

Kortom, een verbod op benzine- en dieselauto’s in uiterlijk 2030 is absurd en onwenselijk.

Lees het volledige artikel op: https://www.ad.nl/utrecht/utrecht-maakt-nog-dit-jaar-werk-van-uitstootvrije-milieuzone-in-2030~a81a80b6/