Vertraging bij het Utrechtse waterstoftankstation

Het plaatsen van een waterstoftankstation in Utrecht loopt vertraging op. Ondernemers klagen hierover en melden bij de Utrechtse politiek dat de vertraging mogelijk aan de gemeente ligt. Dat kan natuurlijk niet. Dus stelt Martijn van Dalen namens de VVD en andere partijen hierover vragen aan de wethouder.

Natuurlijk heb je al gehoord dat er naast elektrische auto’s ook auto’s op waterstof kunnen rijden. Deze innovatieve techniek is nog redelijk nieuw en er zijn weinig waterstoftankstations. Zolang deze er niet zijn, zullen er ook niet snel waterstofauto’s rijden. En dat is zonde, aangezien de CO2-uitstoot van deze auto’s nul is. Kortom, milieuvriendelijke auto’s. Vooral voor vrachtvervoer en bussen is waterstoftechnologie interessant.

De VVD wil dat de gemeente Utrecht ruimte biedt aan minimaal één waterstoftankstation, en dan bij voorkeur nabij industrieterrein Lage Weide. Vorig jaar heeft de VVD daar al om gevraagd. Er is een locatie gepland: op de Heldinnenlaan: gemakkelijk bereikbaar vanaf de A2 en vanaf Lage Weide. Maar dan is het natuurlijk absurd als de gemeente het grote struikelblok voor het plaatsen van het waterstofstation lijkt te zijn. Dus daar gaat de VVD samen met andere partijen achteraan bij de wethouder.

Voor ondernemers is het belangrijk dat er zekerheid is dat het waterstofstation er komt. Pas dan zullen zij de stap nemen om auto’s op waterstof te bestellen. En dat willen de autodealers weer weten. Kortom, De VVD wil dat het waterstoftankstation er zo snel mogelijk komt en dat de gemeente niet tegenwerkt. Daarna gaat de VVD ook kijken of er een tweede waterstoftankstation kan komen.