Uitbreiding van de milieuzone: onzinnig

De bestuurders van deze stad zijn van plan om de milieuzone uit te breiden. Onzinnig wat de Utrechtse VVD betreft. Wij zijn voorstander van meer schoon vervoer, maar niet van een autoverbod.


Er is nu al een milieuzone voor oude diesels. Deze omvat de binnenstad. Het is logisch dat de huidige milieuzone gelijk wordt getrokken met de invoer van een landelijk systeem. Het zou raar zijn als je de ene stad wel in mag rijden, en de andere stad niet. Daarbij rijden in het centrum van Utrecht niet zoveel auto’s. De huidige milieuzone heeft eigenlijk nauwelijks impact. Het is vooral een symboolmaatregel. Wat wel helpt is de overgang naar elektrische bussen.

Ondernemers mogen niet de dupe worden

De wethouders willen dat het gebied groter wordt. Dat wil zeggen dat alle wijken tussen de snelwegen en de Noordring onder dat gebied vallen. Alleen het westelijke Leidsche Rijn, Vleuten, De Meern en Haarzuilens blijven bespaard. In dit gebied wonen heel veel mensen en zijn er heel veel ondernemers: zij mogen straks geen oude auto meer hebben. Op een deel van de inwoners heeft dat impact: zij kunnen niet zomaar een nieuwe auto aanschaffen.

Niet alle MKB-ondernemers kunnen in deze moeilijke tijd een nieuw busje aan schaffen. Kunnen loodgieters straks hun werk nog wel doen? Wat moet de  timmerman uit Vleuten doen, die zelf buiten de milieuzone woont, terwijl de klanten in de milieuzone wonen? Dat werkt niet.

Zorg voor een positieve insteek

De Utrechtse VVD ziet dat het wagenpark schoner wordt, dat er een overstap naar elektrische auto’s plaatsvindt. Inwoners en bedrijven schaffen die zelf aan. Het wagenpark wordt daardoor sowieso al schoner. Laten we dat stimuleren in plaats van mensen straffen, die geen nieuwe auto kunnen betalen. In de collegeplannen wordt ook nog gesproken over het volledig emissieloos maken van het vervoer naar de binnenstad in 2025, en van alle busjes en vrachtwagens in de rest van Utrecht. Volgens ons kan dat helemaal niet. Alleen als alle auto’s die nu worden verkocht elektrisch zouden zijn dan wordt het wagenpark in 10 jaar voor een groot gedeelte emissieloos. Alleen is dat niet zo: er worden nog steeds benzine- en dieselauto’s verkocht. Die gaan 5 jaar mee, waarna ze de tweedehandsmarkt op gaan. Vervolgens rijden ze nog zo’n 10 jaar door. Alhoewel de VVD voorstander is van ruimte voor elektrische auto’s -ook voor waterstofauto’s-  is dit totaal onhaalbaar. Voor 2025 wordt het  voor de logistiek dan zeer moeilijk: het is niet alleen maar op te lossen met elektrische stadsdistributie, ook al vinden wij dat wel een goed plan. Over minder dan 5 jaar is een verbod op gewone busjes en vrachtwagens niet realistisch. Als binnenstadbewoner kan je dan geen bank of keuken meer laten bezorgen: dat moet dan met een elektrische vrachtwagen, die  er dan (helaas) nog nauwelijks zijn. En een waterstoftankstation, daar vragen wij al ruim 2 jaar om, maar ook dat is nog niet gerealiseerd.

Bied meer opties

De plannen voor een nieuwe milieuzone zijn niet realistisch. In plaats van aandacht te besteden aan een autoverbod, kunnen de wethouders er beter voor zorgen dat er meer keuzevrijheid is! Zorg dat er een waterstoftankstation komt en dat er snelladers in de stad zijn. Maak het voor inwoners en ondernemers die willen overstappen op emissieloosvervoer het zo makkelijk mogelijk!