Slotdebat Programmabegroting: Utrecht sterker uit de crisis

Deze programmabegroting staat voor een groot deel in het teken van de coronacrisis die onze stad hard raakt. De zekerheden van een jaar geleden lijken verder weg dan ooit. Utrechters hebben dierbaren, familieleden verloren door het vreselijke virus, raakten hun baan kwijt of moesten hun zaak sluiten. Onze gedachten gaan ook vandaag naar hen uit. In dit tijdsgewricht staat de gemeente voor lastige keuzes.

© Photo by StellrWeb on Unsplash

Crisisbegroting 2021-2024

Ook dit jaar laat de VVD zien hoe het anders kan. Het zijn donkere tijden voor de wereld, ons land en onze stad door de rondrazende pandemie. Maar er gloort hoop aan de horizon. Net zoals het licht van de zon dat ’s-ochtends de komst van een nieuwe dag aankondigt, hebben wij het rotsvaste vertrouwen dat Utrecht sterker uit deze coronacrisis kan komen.

In onze crisisbegroting, laten we zien welke andere keuzes kunnen worden gemaakt. Keuzes die de stad vrijer maken en bewoners vertrouwen en verantwoordelijk geeft, maar vooral: keuzes waardoor Utrecht, haar bewoners en ondernemers, sterker uit de crisis komen.

• We verlagen de lasten voor bewoners en ondernemers. Meest in het oog springend: de ozb en de precariobelasting. De terrasbelasting over 2020 schelden we kwijt.
  • We draaien die absurde verhoging van de parkeertarieven terug.
  • Investeren in veiligheid en de meest kwetsbare wijken van onze stad
  • We handhaven de aanpak van graffiti, pakken hinderlijk gestalde fietsen in de Binnenstad aan en maken de grachten en de wateren schoon
  • Meer mensen gaan aan het werk en uit de bijstand, werken gaat meer lonen. De aanpak van schulden breiden we uit Met een coronafonds ter waarde van 10 miljoen euro creëren we nieuwe banen en stageplekken en geven we een impuls aan de economie
  • We investeren in de groei van stad, in goede sportvoorzieningen en maken de bewonersinitiatieven bij de Maliebaan, Alexander Numankade mogelijk
  • We handhaven de verkiezingsborden, steken geld in het terugbrengen van het lerarentekort, het vergroenen van terrassen, goede toiletvoorzieningen en maken een begin met het verlagen van de stadsschuld.

Zie hier de stemming van de moties:

Amendement: Utrecht sterker uit de crisis

Amendement: Afschaffen terras- en reclamebelasting

Motie: Kwijtschelden terrasbelasting 2020

Motie: Prioritering Coronamaatregelen

Motie: Inzicht in effect coronamaatregelen op werkgelegenheid en economie

Amendement: Help de horeca duurzaam de winter door

Motie: Vergunning in een dag voor ondernemers.

Motie: Invoeren MKB-toets, goed voor ondernemers

Motie: Meer informatie over en grip op vertraging in projecten

Amendement: Raad in positie, ook bij herprioritering Merwedekanaalzone

Motie: Geld voor het zwembad in het Maximapark

Motie: Faseringsopsties in Planstudie Rijnenburg

Motie: Prioriteit voor Molen Rijn en Zon

Amendement: Utrecht 900 jaar, 10 herinneringsbomen

Motie: Altijd digitale participatie

Motie: Doeltreffende raad

Zie bijlage voor de spreektekst en crisisbegroting of klik hier voor de uitzending.