Tess Meerding neemt VVD-leiderschap over van Marijn de Pagter

De Utrechtse VVD heeft een nieuwe fractievoorzitter. Marijn de Pagter heeft besloten om het leiderschap van de VVD-gemeenteraadsfractie over te dragen. De Pagter wil meer tijd maken voor zijn jonge gezin. Hij blijft raadslid van de VVD-fractie. Tess Meerding neemt het fractievoorzitterschap over.

De Pagter is sinds 2021 fractievoorzitter van de VVD in de gemeenteraad van Utrecht en was lijsttrekker bij de verkiezingen van maart 2022. Onder zijn leiderschap heeft de VVD-fractie onder meer fel oppositie gevoerd tegen het plan om betaald parkeren in de gehele gemeente in te voeren. Ook heeft Marijn als fractievoorzitter het linkse college het vuur aan de schenen gelegd op het gebied van de gemeentefinanciën, onder meer over de vele lastenverzwaringen van de afgelopen jaren.

Tegelijk wist hij ook altijd verbinding te maken met andere fracties in coalitie en oppositie.  “Hiermee heeft Marijn een sterk fundament gelegd waar ik als nieuwe fractievoorzitter op kan voortbouwen”, zegt Meerding over hem. “Namens de hele fractie bedank ik hem voor alles wat hij als fractievoorzitter heeft gedaan.”

De Pagter stopt als fractievoorzitter, zodat hij meer tijd kan doorbrengen met zijn jonge gezin. Hij wijst erop dat het werk als raadslid en fractievoorzitter plaatsvindt naast een gewone baan, vaak in de avond- en weekenduren.

Volgens De Pagter is dit een goed moment om het fractievoorzitterschap over te dragen, omdat de gemeenteraad halverwege de termijn is en de fractie goed is ingewerkt. Volgens De Pagter heeft de fractie in Tess Meerding een heel goede opvolger gevonden: “Tess is een bijzonder kundig raadslid met zes jaar ervaring en zal een uitstekend boegbeeld zijn van de lokale VVD.”

In lijn met de VVD-kritiek op de invoering van betaald parkeren, is Meerding van plan stevig oppositie te voeren: “Dit college legt te vaak de rekening neer bij gewone werkende Utrechters. Vooral de mensen in wijken als Leidsche Rijn en Vleuten-De Meern worden door het college keer op keer gebruikt als pinautomaat om financiële gaten te dichten, zonder dat ze daarvoor iets terugzien. Ik heb veel zin om met de VVD-fractie te blijven vechten voor alle inwoners van Utrecht. Er is nog genoeg te doen.”